Kenapa perlunya Daulah Islamiah?
01:42 | Author: ::. Wan Yaakub Wan Abdullah .::

Mana mungkin kita telah lupa sejarah hitam yang berlaku pada tahun 1924 Khilafah Uthmaniah telah runtuh. Selepas pada tahun 1924 PBB telah mengambil alih peranan Sistem Khilafah maka bermulalah zaman kegelapan bagi umat Islam selama 85 tahun dibawah taring PBB hingga kini . Satu persatu Negara-negara Islam dijajah oleh penjajah Barat mahupun Timur. Kita lihat rakyat Palestin hidup dengan penuh keperitan dan kederitaan disebab kezaliman zionis , AS dan sekutunya yang kita tak nampak. Mana peranan PBB yang dikatakan HERO !!!. Selagimana PBB masih menguasai dunia ni maka nasib umat Islam tak akan terbela sampai bila-bila.


Marilah sama-sama kita membina semula sistem Khilafah Islamiah dimuka bumi Allah ini. Tak dapat tidak , kita mesti nyahkan PBB dan menjadi kewajiban kepada kita semua untuk membina Sistem Khilafah Islamiah yang kita impi-impikan ini . Sesiapa yang tidak berusaha walau sedikit untuk membina semula sistem khilafah ini maka tunggulah balasan Allah diakhirat nanti.

Berdasarkan kaedah fiqh :


"ما لا يتم الواجب الا به فهو الواجب"

"Tidak sempurna perkara yang wajib kecuali dengannya maka ia menjadi wajib''


Contoh : Asal hukum berwudhuk adalah sunat sahaja. Jika kita hendak mendirikan solat maka hukum berwudhuk menjadi wajib kerana tanpa wudhuk solat kita tidak sah.

Begitu juga dalam proses untuk membina Khilafah Islamiah. Sebelum terdirinya sistem khilafah wajib ke atas kita membina Daulah Islamiah(Negara Islam). Terdapat lima marhalah(peringkat) yang perlu dibina untuk mencapai kepada Khilafah:

1- Individu Muslim

2- Keluarga Muslim

3- Masyarakat Muslim

4- Negara Islam

5- Khilafah Islamiah


Tanpa Negara-negara Islam, Khilafah tak akan wujud . Malaysia tak boleh dikatakan Negara Islam kerana Kerajaan Malaysia dibawah kepimpinan BN tidak menggunakan al-Quran dan Sunnah sebagai sumber rujukan yang utama dalam pentadbirannya. Jadi kita sebagai rakyat wajib menasihati kerajaan jika mereka masih berdegil maka kita perlu tukar kerajaan BN melalui sistem demokrasi yang ada pada zaman ini. Menjadi kewajiban keatas kita untuk menyokong parti yang hendak mendirikan Negara Islam seperti PAS . Ini berdasarkan kaedah fiqh diatas.


Berkata Imam Al-Ghazali :


الدين والدولة توأمان

"Agama dan Negara itu berkembar (tidak terpisah)"

|
This entry was posted on 01:42 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: