Majlis Khatam Al-Quran
22:40 | Author: ::. Wan Yaakub Wan Abdullah .::

Alhamdulliah, Syukur pada Allah dapat khatamkan al-Quran dalam riwayat syu'bah dalam bulan Ramadan yang Mubarak ini..

Terima Kasih kepada Guru saya yang membimbing saya sejak 3 Sya'ban 1430 Hijrah hingga ke Majlis yang berkat ini.

Kita berkenalan dengan Syaikh secara ringkas, Nama beliau Syaikh Hassan bin Muhammad bin Hassan Rejab, Lahir pada15 Ogos 1951, Guru di Mahaad Qiraat Shoubra Al-Azhar Al-Syarif, sebelum ini beliau salah seorang Anggota Lajnah Tashih Al-Quran.

Kehidupan beliau sentiasa dengan al-Quran. Awal pagi, jam 5.30am beliau keluar dari rumahnya. Jam 6.00am- 6.00 petang, beliau mendengar bacaan ayat cuci al-Quran dari muridnya(talaqqi atau tasmi') samada di rumah murinya, di Masjid Khazandarah atau di Mahaad Qiraat Shoubra. Dengan duduk bersila berjam-jam tanpa rasa letih, cuba kita duduk bersila dalam 1 atau 2 jam, mesti rasa kejang kaki kan?. Inilah kerja harian beliau. MasyaAllah, Moga-moga Allah memberi ganjaran yang berlipat kali ganda kepada beliau,

Moga-moga Allah cempakkan di hati kita suka membaca Quran di siang atau malam hari. Moga-moga kita dapat mengamalkan isi kandungannya secara keseluruhannya. Moga-moga al-Quran menjadi Perlembagaan dalam Negara Malaysia pada suatu hari nanti, insyaAllah..


abu yusuf

19 Ramadan 1430
9 September 2009
|
This entry was posted on 22:40 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: