Apa Kamu Ingat Islam Ini Gulai Ayamkah Wahai Norhayati Kaprawi SIS ?
07:28 | Author: ::. Wan Yaakub Wan Abdullah .::


Setiap kali membaca akhbar Malaysia, terfikir di dalam hati ini bilakah mutu penulisan di Malaysia akan maju.Perbahasan tentang artis dan perkara lain yang kurang penting semakin bercambah.Bila masyarakat semakin rosak, mulalah letih memikirkan apakah punca dan sebabnya.Padahal mereka sendiri yang punya angkara.

Masyarakat tidak punya bacaan alternative yang memberikan manfaat secara maksimum.Akhbar yang menerangkan kebenaran disekat tidak dibenarkan untuk aktif, akhbar yang menutup ruang minda disebarkan setiap pagi.Kalau di Mesir, tidak dinafikan cukup banyak bahan bacaan sama ada berbentuk akhbar mahupun kitab-kitab ilmiyah.Kalau kita melihat kepada akhbar disini , terlalu banyak keluarannya sehingga mencapai puluhan jenis akhbar.Ada yang baik untuk tatapan umum dan ada yang sangat tidak sesuai untuk tatapan umum.

Jika akhbar yang membicarakan tentang ilmu, maka seolah-olah ianya merupakan kitab fatwa para ulama al-Azhar al-Syarif yang boleh didapatkan dengan harga LE 1.50 bersamaan RM 1.00.Akhbar sebegini memang payah malah rasa saya tiada langsung di Malaysia.

Mengapa saya berbicara tentang ini? Setelah saya membaca kenyataan akhbar dan pemimpin Malaysia yang membicarakan tentang kes sebatan yang akan dikenakan terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno semakin kuat di dalam benak fikiran saya bahawa seringkali orang-orang yang tiada kelayakan di dalam bidang hukum diberikan tempat dan kedudukan untuk membahaskan isu hukum-hakam di dalam Islam.Malah akhbar-akhbar Malaysia dan UMNO / BARISAN NASIONAL lebih mengagungkan golongan pemecahbelah ini berbicara.

Cuba bayangkan jika kita punya sakit , maka tentulah kita akan menjumpai doktor yang pakar bagi memberikan penyelesaian dan panduan ubatan kepada kita.Apa sikap kita jika kita pergi ke hospital atau klinik tersebut maka kita dapati doktor tersebut sebenarnya tiada langsung kelayakan di dalam bidang kedoktoran.Maka tentu kita akan ragu-ragu bukan??Mana mungkin orang sebegini dibiarkan untuk mengubati pesakit sedang dia sendiri tiada ilmu tentang perkara tersebut.Lain yang sakit, lain yang diubatnya…

Ini hal berkaitan dunia, tapi saya tersangat hairan dan lucu bilamana bidang agama Islam ini dianggap mudah dan enteng.Siapa sahaja boleh membahaskan .Kamu punya kelulusan atau tidak, kamu pernah belajar dengan para ulama atau tidak ,itu tidak penting.Apa yang penting ialah jika kamu sayang Islam kononnya , maka kamu boleh sewenang-wenangnya untuk berbahas tentang Islam.

Apa kamu ingat Islam ini gulai ayamkah? Boleh diagak-agak masin dan manisnya? Kalau kurang masinnya, maka ditambah garam, kalau kurang lemaknya ditambah santannya??

Saya cukup rasa tercabar dengan kenyataan puak Sister In Islam(SIS) seperti Norhayati Kaprawi.Saya nasihatkan , kalau ya pun kamu mengaku sebagai pejuang kebenaran (kebenaran ikut kepala hotak dia) tak perlu kaitankan dengan hukum hakam Allah taala.Makin jahil kita melihat orang sebegini.Makin banyak kamu menulis, makin jauh kamu dengan Allah taala.Kamu tak malu ke dengan Allah taala dan RasulNya?

Saya tidak mahu membahaskan tentang hukum sebatan kepada peminum arak.Islam letakkan hukum yang sangat baik untuk umatnya.Sebenarnya hukuman yang diletakkan oleh Mahkamah Syariah tersebut terlalu ringan.10% pun tidak sampai jika mengikut hukuman Islam yang sebenar.Mengikut hukum Islam yang sebenar seorang peminum arak akan dihukum sebatan sebanyak 40 sebatan mengikut mazhab Syafie dan 80 sebatan mengikut mazhab Abu Hanifah, Malik dan Ahmad bin Hambal radhiyallahu anhum.

Syarat yang diletakkan oleh Islam untuk melaksanakan pukulan tersebut sangat jitu dan adil.Syeikh Dr. Muhammad Zuhaili haizahullah membahaskan di dalam kitabnya al-Mu’tamad fi Fiqh al-Syafie:

Tidaklah dibenarkan kepada tukang pukul untuk mengangkat tinggi rotan tersebut sehingga seolah-olah terbuka ketiaknya dan tidaklah juga terlalu rendah sehingga langsung tidak dirasakan sakit kepada peminum arak tersebut.Bahkan apa yang perlu ialah diangkat dengan sederhana tinggi.”

Islam tidak membenarkan untuk memukul pada satu bahagian sahaja kerana ini memungkinkan si pesalah akan luka teruk pada satu bahagian.Malah perlulah dipukul pada bahagian-bahagian tertentu badan dengan syarat menjauhi anggota badan yang sensetif seperti muka ,dan kemaluan serta anggota badannya yang sudah sedia sakit.

Malah pesalah tidak perlu membuka bajunya untuk dirotan.

Mana ada hukum yang terperinci sehingga tahap sebegini melainkan Islam.Saya lihat, hukuman rotan yang dikenakan kepada pesalah berkaitan dadah lebih berat.Malah sangat kejam cara pukulannya.Ini, tidak pula kamu wahai Norhayati Kaprawi bahaskan? Asal sebut ini adalah hukum Islam maka mulalah kamu nak panas punggung.

Saya puji sikap Kartika Sari Dewi Shukarno, beliau sudi menerima hukuman tersebut dengan rela hati.Ini barulah sikap seorang yang berani.Berani buat, berani tanggung risiko.

Sepatutnya orang seperti Najib Tun Razak , Norhayati Kaprawi dan Mahathir Muhammad yang perlu dirotan dan di ISA kan.Biar mereka tahu langit tinggi atau rendah.

Moga Allah taala berikan kekuatan kepada umat Islam seluruhnya.Ya Allah berikanlah hidayahMu kepada Najib Tun Razak , Norhayati Kaprawi , Mahathir Muhammad dan pengikut-pengikut mereka.Moga mereka dapat merasai nikmat sebenar beragama sebelum bertemu denganMu Ya Tuhanku.Amin Ya Rabbal a’lamin.

MOHD NAZRUL ABD NASIR,
AL-AZHAR UNIVERSITY,
KAHERAH MESIR

sumber:http://nazrulnasir.blogspot.com/
|
This entry was posted on 07:28 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.