Jom Sertai Usrah
08:07 | Author: ::. Wan Yaakub Wan Abdullah .::
Oleh: Ust Nasaruddin Hassan Tantawi

1. Syabas saya ucapkan kepada Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang , meskipun tidak menang tangan menyelesaikan tugas dan amanah mendepani pilihanraya kecil N.11 Permatang Pasir , mereka masih sempat melancarkan projek Jom Sertai Usrah peringkat negeri Pulau Pinang .

2. Usrah sememangnya aktiviti asas bagi sebuah gerakan Islam seperti PAS . Ianya begitu popular pada pertengahan tahun 80an dan awal 90an . Malangnya kini agar suram dan perkembangan mengenai usrah agak pudar . Biarpun masih ada negeri , kawasan dan cawangan yang aktif berusrah , tetapi kebanyakkan peringkat telah mengabaikan usrah .

3. Langkah mempromosikan semula usrah agar ia kembali berfungsi secara berkesan sebagai medium asas mengkaderkan ahli dan pimpinan PAS adalah suatu yang mesti dilakukan secara serius dan dipandang penting oleh setiap peringkat pemimpin dan ahli khasnya pemuda .

4. Tidak perlu saya menjelaskan secara panjang lebar mengenai peri pentingnya usrah bagi sebuah gerakan Islam seperti PAS justeru ia boleh dirujuk kepada manhaj dan dasar pentarbiyyahan PAS yang diwarisi sejak lama dulu . Terlalu banyak buku - buku dan kertas kerja yang tersimpan rapi dalam arkib dan tangan individu pimpinan PAS terutamanya pimpinan veteran seperti sang Murabbi al Fadhil Ustaz Yahya Othman , al Fadhil Ustaz Harun Taib dan lain - lain [ sekadar membawa satu dua contoh ] .

5. Kini Usrah mengalami zaman suramnya. Entah kenapa ? saya pun tidak pasti secara tepat punca dan sebabnya , tetapi yang pasti usrah kini tidak lagi popular seperti dulu dan memerlukan satu langkah jitu untuk mengembalikan semula zaman kegemilangannya sebagai medium atau kilang yang melahirkan anggota PAS samaada ahli atau pimpinan yang benar - benar menepati piawaian sebagai anggota Gerakan Islam .

6. Hari ini , buku - buku yang dulunya sering menjadi teks perincangan khusus di dalam usrah [ seperti Al Istia'ab karya Fathi Yakan , Maaza Ya'ni intimaa'i lil Islam karya Fathi Yakan , Jundullah karya Said Hawwa , Ma'alim Fit Toriq karya Syed Qutb , Risaalatut Ta'alim karya Albanna , Asy Syabab wa Taghyiir karya Fathi Yakan , al Mabaadi' karya Abu A'la Al Maududi dan banyak lagi ] kini tidak lagi menjadi buku yang dicari dan dibaca berbanding dahulu , buku - buku tersebut adalah yang terlaris di pasaran .

7. Saya melihat , usrah antara perkara yang sangat urgent untuk kembali dinobatkan dalam PAS agar ia kembali menjadi satu mekanisme yang mendominasi gerakkerja pengkaderan dan pembinaan fikrah , aqidah serta syakhsiyyah yang mantap . Lajnah Tarbiyyah tidak lagi boleh memandang perkara ini dengan sebelah mata melainkan usrah kembali menjadi medium yang menyemarakkan semua ruh Amal Jamaei .

8. Harapan saya [ dan insyaallah saya akan benar - bnar berusaha untuk memastikan ] , khasnya kepada pemuda di semua peringkat agar menyemarakkan promosi Jom Sertai Usrah demi memartabatkan mekasnisme berkesan untuk melahirkan tenaga upaya mendokong cita - cita perjuangan Islam berasaskan Manhaj Rabbani dan Sirah an Nabawi .

9. Kepentingan kembali mengadakan usrah secara pro aktif ...... , justeru ia menepati keperluan zaman atau era ini . Aliran fikrah sesama anggota mula bergaris seribu menandakan 1000 pula alasan untuk mencetus pertembungan fikrah sesama anggota PAS . Lebih dahsyat apabila nilai ukhuwwah dikalangan ahli dan pimpinan PAS mula luntur dan lebih pilu apabila wehdatul fikr dan wehdatul amal sering gagal diterjemah bila berdepan saat getir dan memerlukan .

10. Bagaimana perlaksanaan berkesan , juga dengan mengambil kira situasi di semua tempat dan peringkat maka usrah adalah tertakluk kepada keperluan dan kewajaran di peringkat - peringkat tertentu . Tarbiyyah tidak bersifat statik cuma apa yang mesti ialah kesediaan seluruh ahli dan pimpinan PAS untuk melibatkan diri dengan usrah . Lajnah Tarbiyyah akan organize secara sistematik dan semua anggota PAS mohon beri kerjasama baik demi menjayakannya . Jom Sertai Usrah .
|
This entry was posted on 08:07 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: